تا چه اندازه با تکنیک شکستن مسئله (Drill Down) آشنا هستید؟
۱۴۰۱/۰۶/۱۱ تاریخ انتشار

Drill Down چیست؟

شکستن مسئله به فرآیندهایی اشاره دارد که در آن می‌توان مولفه‌های بزرگ‌تر را به بخش‌های کوچک‌تر تقسیم کرد تا بتوان مشکلات بزرگ را به راحتی مهندسی و حل کرد. هنگامی که با مشکل پیچیده و بزرگی همراه با نتایج احتمالی قابل تامل روبرو می‌شوید، یکی از بهترین راه‌حل‌ها در حل مسئله، تقسیم مشکل به مولفه‌های کوچک‌تر است. شکل زیر هرم مربوط به تکنیک شکستن مسئله را نشان می‌دهد. 

 

اجرای تکنیک شکستن مسئله

برای بهره‌مندی موفق از رویکرد شکستن مسئله به یک برنامه‌ریزی دقیق نیاز دارید. خوشبختانه انجام این‌کار از طریق کامپیوتر شخصی یا ترسیم عناصر روی یک تکه کاغذ قابل انجام است. به بیان دیگر، به‌کارگیری زیرساختی مناسب برای اجرای این تکنیک، به اولویت‌های شخصی و کاری شما بستگی دارد. برای شروع، ابتدا مشکل را انتخاب کندی و با حروف بزرگ روی صفحه‌ای بنویسید. سعی کنید مسئله موردنظر را تا حد امکان خلاصه و در قالب یک عبارت کوتاه یا حتا یک کلمه بنویسید. بنابراین در تلاش باشید تا بدون توجه به پیچیدگی مشکل، به شکل خلاصه آن‌را روی صفحه بنویسید. خلاصه‌سازی و نوشتن اولین گام شروع است. 

در گام بعد، باید مسئله را به 3 یا 5 مسئله کوچکرتر تقسیم کنید. با این‌حال، دقت کنید که ضرورتی ندارد تا مشکل را بیش از اندازه کوچک کنید. کافی است، مسائل کوچک‌تر، یک گام پایی‌تر از مشکلات سطح بالاتر توصیف شوند، این روند را ادامه دهید و مسائل کوچک‌تر را باز هم به بخش‌های کوچکرتر تقسیم کنید و فهرست جدید از مشکلات ریز آماده کنید. این روند تا زمانی ادامه پیدا می‌کند که دیگر مولفه کوچک‌تری برای تشریح وجود نداشته باشد. اگر تصور می‌کنید به انتهای نمودار رسیده‌اید و مولفه دیگری باقی نمانده به اتمام این مرحله رسیده‌اید و وقت آن رسیده در میان مسائل کوچک‌تر و قابل مدیریت، به دنبال راه‌حلی باشید.

خواندن نمودار

با تقسیم مسائل به مولفه‌های کوچک‌تر، نتایج جالب توجهی به دست می‌آید. به بیان دیگر، با این‌کار متوجه می‌شود که برای حل مسائل اطراف‌تام، لازک است جنبه‌های خارج از حد انتظارتان را شناسایی کنید. شکستن مثئله به عوامل تاثیرگذا‌ری که در کنار هم باعث بروز یک مشکل بزرگ و به ظاهر پیچیده شده‌اند، دقیقا همان چیزی است که در مرحله اول برای حل مشکل به آن نیاز دارید. صرف زمان برای کار بر مبنای این روش و ترسیم نموداری برای شکست مسئله اصلی به مولفه‌های کوچک‌تر کمک می‌کند تا مسئله بزرگ را از بالا به پایین درک کنید. این‌کار به شما کمک می‌کند شانس بیشتری برای پیدا کردن راه‌حل به دست آورید. در راهکار فوق برخی از سطوح مسائل کوچک‌تر در نمودار، شفاف هستند و برای درک نحوه برطرف کردنشان به بررسی بیشتری نیاز نیست. به بیان دقیق‌تر، مشکلات کوچک‌تری در نمودار را مشاهده می‌کنید که نحون اثرگذاری آن‌ها روی مشکل اصلی به خوبی درک می‌شود و این موضوع دستیابی به راه‌حل را ساده‌تر می‌کند. شکل زیر چگونگی ترسیم تکنیک شکستن مسئله را نشان می‌دهد. همان‌گونه که مشاهده می‌کنید، در تکنیک فوق ارتباط متقابلی میان فراهم شدن فرصتی برای حل مشکلات پیچیده و آشکار شدن جنبه‌های بیش از حد انتظار بر حل مشکل در دسترس قرار دارد.

 

قابلیت کار با سایر روش‌ها

تکنیک شکستن مسئله ارتباط تنگاتنگی با روش‌های دیگر حل مسئله نضیر تکنیک 5 چرا دارد و در تعامل با سایر روش‌ها، راه‌حل کارآمدی را ارائه می‌کند. به‌کارگیری روش‌های دیگر همراه با روش فوق به جای آن‌که راه‌حلی موقتی ارائه کند که باعث می‌شود تنها روی فاکتورهای کم اهمیت‌تر متمرکز شوید، کمک می‌کنند ریشه بروز مشکلات را شناسایی و راه‌حلی پایدار برای آن‌ها پیدا کنید. به همین دلیل مهم است همگام با استفاده از رویکرد شکستن مسئله از روش‌های مشابه دیگر نیز استفاده کنید تا علت بروز مشکلات را شناسایی کنید. برای دستیابی به نتایج بهتر، باید دقت کنید که تمامی اعضا شرکت و تیم از نحوه عملکرد تکنیک شکستن مسئله و چگونگی کار با آن اطلاع کافی داشته باشند. اگر بتوانید از تکنیک شکستن مسئله یا الگوهای مشابه به شکل مداوم استفاده کنید، مانع از بروز مشکلات مختلف می‌شوید. درست است که احتمال وجود مسائل دیگری در سازمان به وجود آید، اما با وجود مشکلات مختلف در مسیر، رویکرد فوق کمک می‌کند حرکت روبه جلو داشته باشید و در مسیر موفقیت و رشد گام بردارید. در زمان به‌کارگیری راه‌حل فوق به این نکته دقت کنید که باید به کارمندان آموزش کافی بدهید تا مطمئن شوید در مسیر موفقیت گام برخواهید داشت.

 

نکات کلیدی

در مجموع نکات مهمی که در ارتباط با تکنیک شکستن مسئله باید به آن‌ها دقت کنید به شرح زیر هستند:

  • تکنیک شکستن مسئله روشی ساده و مبتنی بر الگوی تدریجی برای شکستن مسائل پیچیده به مسائل کوچک‌تر است. 
  • برای شروع، در بخش چپ صفحه مشکل اصلی را درج کنید
  • در سمت راست مسائل مربوط به جزییات سطوح پایین‌تر مشکل را بنویسید. 
  • این روند را برای مسائل جدید کوچک‌تری که شناسایی می‌کنید تکرار کنید. 
  • مادامی که تمامی عوامل تاثیرگذار در مسئله اصلی را شناسایی نکرده‌اید به فکر شکستن مسائل به بخش‌های کوچک‌تر باشید. 
  • فراموش نکنید که تکنیک فوق در تعامل با سایر تکنیک‌های حل مسئله اجازه می‌دهند تا جنبه‌های بیشتری از مشکلات مرتبط با کسب‌وکار را شناسایی کنید. 

برای اطلاعات بیشتر در خصوص این تکنیک به آدرس The Drill Down Technique مراجعه کنید. 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 2.8 - رای: 2)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg